woensdag 8 april 2009

Bespreking Lauran 8-04

Vorige week ben ik bij het leger des heils langsgeweest. Eerst een kennismaking en vertelt wat ik wil gaan doen. Gelukkig helpen ze me heel goed bij het leger. Bellen elkaar op of ik mee kan lopen, wanneer en wat ik wil gaan doen. Zo was ik dus die vrijdag erna al bij de dagopvang. Al gelijk wat daklozen ontmoet en gesproken. Eerst wilde ik alles observeren. Ik wist natuurlijk niet wat ik kon verwachten en hoe de mensen zijn. Maar dat viel gelukkig mee. Zo heb ik paaskaarten gemaakt met de mensen en bingo gespeeld. Zo had ik een keertje bingo, maar heb hem weggegeven aan een vrouw naast me. Lauran vond het zonde dat ik dit niet had vast gelegd, maar er werd mij ook geadviseerd van het leger dat ik eerst de mensen beter kan leren kennen omdat heel veel anders er ook niet open voor staan. Hopelijk herkennen ze me deze week weer, want ga er nu wel heen en beeldmateriaal verzamelen.
In de vorige post las je de vooroordelen en die wil ik in contrast brengen met beeld dat ik daar vergaar. dat kan een foto zijn, maar ook bijv een tekening of desnoods een bingo-kaartje. In ieder geval is mijn bedoeling een duidelijk beeld te scheppen hoe 'die wereld' in elkaar zit. Ik wil zoveel mogelijk verschillende dingen verzamelen, maar ook persoonlijke dingen laten zien. Zoals het bingo-spel, maar wil ze ook dingen laten opschrijven of tekenen. Bijv hoe ziet een plattegrond van jouw stad eruit. En dat ook aan meerdere mensen vragen.
Nu denk ik er nog aan om de quotes van de vorige post ook te gebruiken om zo een totaalbeeld te scheppen en duidelijk het contrast laat zien. Misschien juist wel quotes van mensen die ontkracht worden door het beeld.

Interviews

Ik heb mensen op straat geinterviewd om zo te weten te komen wat ze denken. Hier een 'aantal' quotes:

1. Leeft geen makkelijk leven
2. Een dakloze is bang voor verantwoordelijkheid
3. Ik vind ze soms wel vermakelijk
4. Ze kennen geen schaamte en doen dingen in de buurt van kinderen die kinderen niet horen te zien, dat vind ik altijd het probleem met die stinkerds.
5. Het is een bodemloze put en het kost mij allemaal geld.
6. als ik eerst wat geef en daarna niks voel ik me schuldig.
7. Ze hebben geen plan om er bovenop te komen, maar iedere keer die paar euro die ze verdienen op een dag gelijk uitgeven
8. Elke dakloze heeft een hoofd dat er uit ziet alsof hij wel de nodige drank en drugs gebruikt.
9. dat groepje gasten dat hier altijd bezopen door de stap loopt irritant te doen, die zijn gewoon achterlijk
10. daar heb je weer zo’n alcohollist/lapswans en ze ruiken niet heel fris en zien er niet uit, dan zou ik me ook schamen.
11. Om hun ellende van hun leven te vergeten drinken ze zoveel.
12. ik wil graag geloven dat de meesten niet gaan stelen.
13. zonde van mijn geld
14. Goddank is het mijn zoon of dochter niet
15. Ze hebben behoefte aan een thuis
16. het staat me heel erg tegen om een praatje te houden
17. door drugs en alcohol geen opleiding afgemaakt en steeds erger.
18. Het is tegen mijn principe om geld te geven.
19. Ze zijn te zwak om zich te laten helpen
20. Ze schamen zich nog niet voldoende, anders zouden ze er wat aan doen
21. Dit zou mij nooit overkomen. Zover laat ik het nooit komen, ik ga wc-tjes schoonmaken bij de hema.
22. Daklozen kiezen er zelf voor.
23. Ze krijgen een uitkering maar dat verdrinken ze en daarna gaan ze stelen.
24. Ik geef geen cent
25. Ik heb de straatkrant gekocht uit eigen belang, was benieuwd wat er in stond.
26. Een dakloze is bang om beroofd te worden door zijn eigen vriendjes
27. Ik loop er met een bochtje om heen
28. Ze hebben een stukje vrijheid dat ze niet kwijt willen
29. Zielig, wat kun je er verder van zeggen
30. ze kiezen er zelf voor
31. ik vind het een beetje sneu dat iemand moet bedelen
32. Ik denk dat ze eerst sigaretten gaan kopen i.p.v eten
33. Ze doen geen moeite om hulp te zoeken
34. het gaat al fout in een voortraject, je komt niet gelijk op straat.
35. Ik praat niet met ze, omdat ik te egoistisch ben
36. Ik zou wel willen helpen maar dat gaat niet
37. Ik kan de wereld toch niet verbeteren
38. Ik ben best wel bang. Het ziet er eng uit als ze dronken zijn.
39. Ze drinken bier om warm te worden
40. Ze zijn bang om nog meer te verliezen
41. Ik denk dat ze zich schamen omdat ze arm zijn
42. Ik vind het verschrikkelijk. De last die je er van hebt. Ze zeggen lelijke woorden,
43. Ze zitten en kijken heel de dag.
44. Ik geen geen geld, ik heb zelf ook kinderen die werken. Probeer wat van je leven te maken en ga ook werken.
45. Ze kunnen niet opnieuw beginnen
46. Wat een stakkers. Zijn vast van het leger des heils.
47. Mijn gedachtegang houdt op bij dat ze uit de gevangenis zijn gekomen en geen huis meer hebben.
48. Ze hebben iets in het karakter wat niet klopt.
49. Met de ene heb ik medelijden en de ander vind ik een agressieveling
50. Hij hecht de meeste waarde aan zijn vrijheid
51. ze worden gedwongen door hun eigen karakter. Rusteloze types
52. Sommigen zijn de schaamte al voorbij
53. Als ik met ze praat heb ik het over het weer.
54. Ze zijn dakloos omdat ze niet gebonden kunnen zijn.
55. als die iets ziet wat geld op kan leveren pakt die het gewoon. In de oorlog gingen ze ook stelen om hun kinderen eten te geven.
56. als ze in paniek zijn wisselen ze van stemming en dan vallen ze je aan en dan heb je een mes tussen je ribben,
57. Ik kijk naar zn kleding en hoe zijn haar zit.
58. Ik kijk hoe ze hun hebben en houden vervoeren
59. Ze zijn heel de dag op zoek naar nieuwe spullen
60. hij hecht de meeste waarde aan drank
61. Ze durven niet toe te geven dat ze hulp nodig hebben
62. Mensen zijn snel op hun hoede als er daklozen in de buurt zijn, dus er valt niet veel te pikken voor al die daklozen.
63. Straatkrant vind ik teveel geld om zomaar aan iemand te geven.
64. Ik vraag me af hoe ze de controle zijn kwijtgeraakt.
65. Het is gewoon gajes
66. Ik moet ook werken voor mijn geld
67. Het zijn allemaal raven.
68. Ik koop geen straatkrant. Vroeger wel, maar als je dan een keer niet kocht kreeg je een grote bek van die lui
69. Ze moeten altijd andere mensen lastig vallen
70. Ze stelen omdat ze te lui zijn om te werken.
71. ik vind het best wel eng. Ik ga niet naar ze toelopen ofzo.
72. ik heb geen behoefte om ze te groeten
73. Ik geef mezelf geen kans om dakloos te worden.
74. Wat sneu
75. Ik loop er gewoon langs, maar ben wel iets allerter dan normaal
76. Hij is bang om vergeten te worden
77. Ik weet niet waarom ik niet met ze praat
78. ik denk dat het ook wel een zorgeloos leventje is. Geen zorgen over familie / baan / geld, niet mee te hoeven gaan in de drukte van alle dag.
79. Vrouwen zijn minder snel dakloos omdat ze snel een man vinden die voor ze zorgt.
80. Ze zijn allemaal erg in zichzelf gekeerd
81. Ik zie het verschil niet tussen een dakloze en een verslaafde.
82. Hij is het meest bang om niet meer wakker te worden.
83. Als ik een dakloze zie, hoop ik dat hij me niet lastig valt
84. Als ik een groepje zie, denk ik dat ze waarschijnlijk bier aan het drinken zijn of andere middelen gebruiken samen.
85. Ze hebben moeite met verantwoordelijkheid
86. Als ik 's avonds alleen op straat loop zal ik ze wel mijden.
87. Een dakloze heeft dezelfde angsten als ieder ander mens.
88. Een dakloze schaamt zich niet, omdat het een bewuste keuze is geweest.
89. Ik vind het knap dat mensen op straat kunnen leven.
90. Als ik een dakloze zie denk ik wat een kutleven heb jij
91. Mannen zullen eventuele problemen moeilijker met andere bespreken waardoor ze er vaker alleen voor staan.
92. Ze gaan maar werken voor hun geld
93. Ik vind het een positief initiatief die straatkrant, maar ik koop er geen.
94. Ik heb er nooit over nagedacht over wat een dakloze doet de hele dag.
95. Sommigen zijn eigenwijs omdat ze een dak boven hun hoofd weigeren.
96. Ze zijn gewend om dakloos te zijn, dus schamen ze zich niet.
97. Ik koop geen straatkrant, want later zie je een verkoper bij de slijterij staan.
98. Ik heb medelijden en onbegrip
99. Lotgenoten zoeken elkaar op
100. Voor zwervers in Nederland is het in mijn optiek een bewuste keuze
101. Daklozen offeren veel op voor hun vrijheid
102. Een dakloze is bang voor hechtenis
103. Daar heb je er weer een!
104. Een dakloze is bang om weer terug te gaan naar het doorgaanse leven
105. Ik zou niet weten wat ik met een straatkrant moet
106. Ze zijn denk ik bang om weer deel te nemen aan de maatschappij.
107. Mannen durven niet toe te geven dat ze hulp nodig hebben.
108. Van de daklozen die zeuren om geld en er niets voor doen denk ik: Get real!
109. Ik hoop dat niet dat ze met zijn allen me gaan belagen.
110. Zoek gewoon een baan en laat je niet kennen
111. wat heb je nog te verliezen als je dakloos bent
112. Als hij medelijden met zichzelf heeft vind ik dat zeer triest, want als je zo
terecht komt in dit land is dat 100% je eigen verantwoordelijkheid
113. Een dakloze heeft dezelfde levensbehoefte als ieder mens, en dat is overleven.
114. Denk dat het de meeste daklozen goed doet om te zien dat er mensen zijn
die het wat kan schelen.
115. Er zullen vast daklozen zijn die een uitkering ontvangen, of geld krijgen van
familie/bekenden. Maar er zullen ook daklozen zijn die het via criminele activiteiten verkrijgen. Verder kunnen ze natuurlijk nog bedelen of zoeken naar losgeld.
116. Omdat ik niet iets ga kopen waar ik niets aan heb, dat doen mensen al meer dan genoeg op deze aardbol.
117. Herinneringen aan een beter leven.
118. Gatver
119. Als ik een groep zie, zijn ze met drank of drugs bezig
120. ze zien er onverzorgt uit en stinken en ik ben er eerlijk gezegd een beetje bang voor
121. Ik wil best met ze praten, zolang er geen geld van me verwacht wordt.
122. Ik kan mij niet voorstellen dat er geen andere optie is dan op straat te leven
123. Ik denk dat je zeker eigenwijs of koppig bent als je in zo'n situatie zit.
124. ik zou wel een eerlijk antwoord willen hebben op de vraag wat zij met hun verdiende/gekregen geld doen.
125. Ik praat niet met ze, want dan pikken ze mijn telefoon!

eerste schetsen







Tekst in beeld

Conceptpresentatie

Titel: Permanent state of change – of the contemporary city

Concept: de stad is geen gefixeerde entiteit. De stad verandert altijd, net als de inwoners. De verbeelding van de stad en de werkelijke stad maken het beeld van de stad. Vandaar dat keuze van een flexibel grid en wisselende kleuren op de website. Hierdoor ervaar je een bepaalde dynamiek zodat dat vloeiende van de stad benadrukt wordt In dit geval een digitale ervaring. Dit ga ik vertalen naar een analoge ervaring.
Als je de site leert kennen lijkt het heel vaag, maar toen ik het door had en snapte waar het over ging kreeg ik er juist een bepaalde waardering voor. Ik wil ook dan echt iets esthetisch maken en geen kritiek.

Doel: mensen een analoge ervaring geven aan de hand van wisselend papier, wisselende kleuren, afwisseling in de typografie. De schrijver Jorge Luis Borges (het literaire equivalent van Dali) heeft het er over: wat is werkelijkheid en wat is de ervaring/gesproken.

Afzender: dit zouden nog steeds de mensen van de website kunnen zijn. Het is geen kritiek maar een vertaling van dezelfde ervaring.

Doelgroep: de website/systeem werd ook getoond in musea en galleries, waaronder ook tijdens de biennale in venetie. Deze publicatie zou daar ook een onderdeel van kunnen zijn.

Media: een analoge ervaring, dus printwerk. Ik zit aan meerdere boekjes te denken. Dat wijst zich later denk ik.


Titel: Het dak van Dordrecht

Concept: in mijn straat zit het Leger des Heils. Ik kom dan ook vaak in aanraking met dakloze mensen. Maar als ik tegen andere mensen vertel dat ik daar woon krijg ik al snel opmerkingen van: daar, bij die gekken/verslaafden/zwervers en heb je daar geen last van dan. Maar dat beeld klopt vaak helemaal niet, als je ze leert kennen.
Hoe gaan mensen met daklozen om, wat zijn de vooroordelen en worden die bevestigd of hebben daklozen hele intrigerende verhalen. Ik heb contact gehad met het leger des heils (wat overigens lang duurde) maar het is eindelijk afgesproken dat ik daar kan komen, ook om even vrijwilligerswerk te doen om zo de daklozen beter te leren kennen.

Doel: Zo wil ik via een publicatie de brug wat kleiner maken tussen deze groepen. D.m.v. een bepaald contrast en spannende leesvolgorde met een goede achterliggende gedachte wil ik voorkomen dat ik niet in clichés val.

Afzender: dit kan het leger des heils zijn, maar ook van mij misschien wel. In ieder geval twee persoonsvormen die het beste er mee voor hebben.

Doelgroep: juist de mensen op straat en de mensen met die vooroordelen, bijv de ‘andere inwoners’

Media: een boekpublicatie (heb geschetst met A4, voelt als een soort dossier en valt op. Kan er veel beeld in kwijt en teksten en quotes kunnen veel ruimte/aandacht krijgen.