maandag 9 maart 2009

Mapping a city

ik heb vorige week contact gezocht met het leger des heils, ik moest alleen alles via een officiele brief doen, ik wacht nog op een reactie. In de tussentijd heb ik contact gezocht met een immigrant uit bulgarije. zo zoek ik ook nog een rijk iemand. Ondertussen hou ik me bezig met mijn plan en welke contrasten ik wil opzoeken.

Ik kopieer even de mail die ik heb gestuurd naar hem, zodat ik ook even voor mezelf duidelijk op papier heb welke kant ik op wil:

Mijn idee is namelijk om inwoners te volgen/interviewen/fotograferen/weergeven die een andere blik hebben op de stad. In dit geval dordrecht dan, maar ik denk dat het voor elke stad kan gelden, omdat ik meer de sociale kant op ga. Zo heb ik ook het leger des heils aangesproken om een dakloze te volgen. Hij kijkt heel anders naar de stad dan ik bijvoorbeeld. Zo wil ik ook jou volgen en bijvoorbeeld iemand met een penthouse. Ik moest aan jou/jullie denken omdat ik jullie ken en weet dat jullie uit bulgarije zijn verhuisd en vraag ik me dus af hoe jij aankijkt tegen de stad (zie het schuingedrukte verder)
Uiteindelijk zijn het dus mensen die tegenover elkaar staan maar toch dezelfde basis hebben. Tenminste dat is mijn bedoeling. Denk aan keuzes, mogelijkheden, kansen, verleidingen. Iedereen heeft er mee te maken, maar de een waardeert het misschien meer dan een ander, de ander maakt er geen gebruik van etc. Dat weet ik dus niet precies, maar dat wil ik dus gaan onderzoeken.
Ik heb nog geen concreet plan en vragen etc. ik ben dat nog aan het uitwerken. Het zal hoogst waarschijnlijk gaan om vragen beantwoorden, maar het ligt ook aan het gesprek wat daar uit voortkomt. Maar denk bijvoorbeeld ook aan avondeten. Die zal bij iedereen ook anders zijn.
Ik zou heel graag een boek willen maken als eindproduct (weet ik nog niet zeker) waarin ik dus een soort weergave maak van die inwoners en zo de andere kant van een stad laat zien. Een waardering of juist het tegenovergestelde. Ik ben in ieder geval op zoek naar een bepaald contrast tussen deze mensen en wil zo door middel van dat boek mensen (de lezers) er bewust van maken dat de stad meer is dan alleen maar het uiterlijke vertoon van wat wij normaal gesproken altijd te zien krijgen.

planning:
plan opstellen met doel, en vragen met dezelfde basis om te kunnen vergelijken, wat ga ik fotograferen en wat wil ik weten
nog personen erbij?
morgen even bespreken

Geen opmerkingen:

Een reactie posten